Sam Potters Group Andre grupper
|
|
Den kreative rockgruppe.
Kent Johnsen, Henrik
Hansen, Per Lundager Hansen spillede oprindeligt i The
Paving Stones, men fandt med Ejvind Andersen og Jan Nielsen sammen i Sam
Potters Group. Navnet dels en efterligning af Spencer Davies Group, men også
dækkende for den kreative musiske eksperimentering og medlemmers baggrund i ler
og pottemagerkunsten.
Gruppen udmærkede sig med lidt avancerede
instrumenter. Der blev spillet både på trompet og saxofon.
Kendt var også Jan Nielsens hjemmelavede, pelsbelagte guitar: "Da jeg
ikke havde pels nok, blev resten klaret ved hjælp af min mors
pelshue.
Undervist af faderens arbejdskollega.
- Siden min barndom i Knudsker, gik jeg og lavede små
strengeinstrumenter af kæppe, cigarkasser og fiskesnøre. På et
tidspunkt fik min far, som arbejdede på Rahbækkeværket, arrangeret noget
guitarundervisning hos en af hans arbejdskollegaer. Desværre på en kæmpestor
jazzguitar, akustisk med f-huller og et kæmpestort gribebræt. Men dér lærte
jeg vel de første 5-6 guitargreb.
Senere da vi flyttede til Rønne i 1960 i et hus på hjørnet af Østergade og
Pingels Allé lige skråt overfor "Chokoholm"vel i 6.-7. klasse
begyndte jeg at spille guitar med en kammerat, Tom Jensen i Storegade og jeg
udviklede ret hurtigt et talent for at spille guitar.
- Jeg hørte The Paving Stones spille i ungdomsklubben i Rønne i Ellekongstræde. Jeg syntes dengang de spillede ad helvede til. Men da gruppen gik i opløsning, måske fordi Klaus og Kent, som var klassekammerater, blev uvenner, kom jeg med på bas og 2. stemme i stedet for Klaus.
Lærlingeløn var ikke til købeguitar.
- Vi øvede ude i Stampen hjemme hos Per Lundager og købte vist
udstyr bl.a. Dynacord-forstærkere på planteskolen ved Åkirkebyvej/Smedegårdsvej.
Her boede en ældre mand (Sigurd Larsen) som forhandlede musikinstrumenter dengang .
Da vi skulle øve og begynde at spille ude, var jeg i lære som landmåler i et
landinspektørfirma i Rønne. Med en 4-årig lærekontrakt, hvor
lærlingelønnen på 2. og 3. år udgjorde hhv. 250 og 410 kr. om måneden, er
det klart der var lang vej til at købe, men jeg fandt så på selv at lave en basguitar.
Fra voksdug til pelshue.
- Da jeg som løsdel ikke kunne købe et bas-gribebrædt, måtte jeg tage til takke med et
guitar-ditto. Altså rigeligt bredt til 4 strenge. Og købte som løsdele desuden en enkelt mikrofon og stemmeskruer.
Kroppen blev lavet dråbeformet og så vidt jeg husker, først beklædt med
rød voksdug. Jeg fik dog senere ideen med at beklæde den med rigtig skind,
og da jeg ikke havde skind nok til hovedet med stemmeskruerne,
havde min mor en pelshue i næsten samme nuance, som blev brugt til dette.
-
Jeg synes selv Sam Potters Group var en udmærket gruppe,
som jo udmærkede
sig ved at have både trompet og saxofon med på instrumentrepertoiret.
Rundt på hele Bornholm.
Selv om Sam Potters Group var hjemmehørende i Rønne kom man rundt på de fleste
steder på Bornholm.
|
|
|
|
Udvidelse.
Gruppen udvidedes med både saxofon, trompet og orgel.
Trompeten havde Henrik lært at spille på i FDF, Mogens Marker stødte til med en
saxofon og Torben Boyd med et lille orgel.
Det hele sluttede dog da Henrik blev færdiguddannet i BF-Magasinet og flyttede
til FDB i København, Jan rejste også over, mens Kent Johnsen fik et godt tilbud
i Lundts Kvartet, hvor der var fast arbejde bag trommerne op til flere gange om
ugen.
Efterspil.
Jan Nielsen bor i dag i Valby og fortæller, at han senere spillede i en
anden gruppe på Halleklippen sammen med Klaus Almeborg og en sanger, der ikke
kunne engelsk: men sang godt og skrev det hele af med lydskrift og ikke anede
hvad han sang:
- Men for f........, hvor var der gang i den dengang. 29 grupper!!!!
Det er imponerende.
- Jeg flyttede fra øen som uddannet måletekniker i 1970, og har siden spillet i forskellige duo´er og amatørbands f.eks. "Sirup 413" og en Jazztrio i København og Sjælland. Men det er aldrig blevet til noget større.
Jan Holmer (Nielsen) uddannede sig i 1980 til folkeskolelærer og har arbejdet som musiklærer i Rødovre i 25 år. Også på musikskolen i Rødovre har han været aktiv. Så heller ikke Jan har kunnet slippe musikken, da han i de unge år først blev tændt. Mail: holmerjan@gmail.com
Henrik Weber Hansen
Fra Henriks søn Michael har vi modtaget:
Min far flyttede til Sjælland i 1967 eller 1968 efter endt læretid i BF
Magasinet/Kvickly(Min mor og jeg er ikke helt sikre på årstallene). Han var
Produktchef hos FDB/COOP ved sin død d. 15. juli 2004.
Til yderligere info så dyrkede min far også musikken til det sidste, han var med
i Frederikssund Harmoniorkester (Trompet og Flygelhorn), Frederikssund Big Band
(Saxofon) og Ohne Lederhosen (Euphonium).