Anden litteratur

Hit House

Da Frederiksberg var rockens centrum

Forlaget HER & NU: www.bogherognu.dk


 Thomas Gjurup

Så kom den længe ventede bog om Hit House.

Rock-arkæologen Thomas Gjurup har igen gravet nyt frem til de hungrende 60'er fans.

Efter års arbejde er der nu kommet en samlet bog om det københavnske beattempel Hit House.
Det er Thomas Gjurup, der denne gang har taget fat i hele det københavnske musikmiljø i tresserne, med udgangspunkt i Hit House, som var stedet hvor alle kom. (også et enkelt bornholmsk band, for en aften)
Bogen er spækket med oplevelser, facts og gode billeder.


View fra balkonen i 1964


Peter Belli og Rivalerne på scenen foran en tæt pakket sal.

Historien om Hit House.
Bogen indledes med historien om huset Hit House's tilblivelse med flotte sidespring til det miljø, der var med til at skabe baggrund for at tresserne blev det spændende årti vi i dag ser tilbage på med stor glæde.

Grupperne.
De mest dominerende grupper i Hit House bliver præsenteret. Man kunne kalde dem "husorkestrene". Flere spillede også på Bornholm ind imellem bl.a. Peter Belli, Sir Henry, Defenders,  Lollipops, Matadorerne, Beefeaters, Hitmakers.

Koncerterne.
Ind i mellem kom der store udenlandske bands til byen. Det var specielt kendte engelske bands der gav koncerter. Også her gæstede enkelte også Bornholm med koncerter. f.eks. Kinks, Hollies og Searchers

Residerende bands.
Udenlandske bands tog på billige turneer rundt om i Europa. så spillede de en uges tid et sted for at få til dagen og vejen, og så drog de videre. De var ikke kendte, men levede af at spille, hvor de tjente til dagen og vejen.

De svenske og norske grupper.
Specielt kapitel om de svenske og norske bands, der var gode til at markere sig på den danske scene. Mest kendt på Bornholm blev Hep Starts, med sangeren Sven Hedlund og organisten Benny Andersson og orkesteret Tages, der optrådte i Brændesgårdshaven.

Pigebandens.
Også pigerne forsøgte sig i orkestre, men i 60'erne var der ingen der rigtigt markerede sig. Heller ikke i København.

Danmarksmesterskaberne.
Pop-, beat og pigtrådskonkurrencer var en del af de muligheder, der kunne give orkestrene reklame, pladeindspilninger og oplevelsen ved at stå på en scene foran en stor fyldt sal. De spillede i første omgang gratis, så det var arrangørerne der tjente pengene, men en titel og en pladechance kunne mange gange åbne op for de helt store drømme.

Poul Paris og Poul Borum.
Med et nyligt (2010) interview med Poul Paris og Poul Borum får vi et godt indtryk af deres begejstring for deres Hit House, og selv om de ikke tjente formuer på spillestedet, er de i dag glade for at have med til at give de unge dette mindesmærke.

Samlet spilleplan og honorar.
Det var ikke mange penge orkestrene fik for en aften. Fra 100-400 kr. ligger de fleste honorarer i 60'er penge.
Højest kommer Hollies med 5.000 kr pr. aften.

En spændende spilleplan fra 1. september 1964 til 15. april 1968, fortæller hvor mange bands der optrådte i løbet af de 5 år.
- og det bornholmske Bullets, står registreret 23. marts 1967, sammen med 6 andre bands der underholdt fra klokken 16-24.

Register
Sidst i bogen er der en register over hvor man kan læse om de 135 orkestre, der er beskrevet i bogen.

 

Helt igennem en bog, der vil blive anskaffet af 60'erfans, opleve og nærstuderet inden, den bliver sat hen på hylden som alle tiders opslagsbog om 60'ermiljøet i København og pigtrådstemplet Hit House.

Bogen er på 124 sider og kommer i handlen fra 1. april til en pris af 299,-           

Vi ønsker jer alle tillykke og rigtig god fornøjelse.

Retur til forsiden